دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

تاریخچه بندر و ویژگی های آن

به روزرسانی در : 1393/06/23

توسط : سید احمد بزرگ زاده

بندر قدیم

تاریخچه بندر

همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در سال 1307 هجری شمسی ، 2 پست اسکله چوبی در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خورموسی ( با موقعیت جغرافیایی 30 درجه و 25 دقیقه شمالی و 49 درجه و 5 دقیقه شرقی ) ساخته شد . پس از چندی به بندر شاپور موسوم گشت و سه سال بعد به مهم ترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد . در سال 1352 محل سکونت اهالی این نقطه ، از کنار اسکله ها به سربندر ( شهر بندر امام خمینی (ره) ) انتقال یافت و زمینه برای توسعه هرچه بیشتر بندر مهیا گردید ؛ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، این بندر به بندر امام خمینی (ره) تغییر نام یافت و در سال 1361 با تصویب هیات وزیران رسماً بندر امام خمینی (ره) نام گرفت و شروعی نو را پایه نهاد . بندر امام خمینی (ره) حرکت به سوی تحول را از همان دو اسکله چوبی آغاز نمود و امروز با انجام بیش از 35% از کل تجارت دریایی کشور ، نوید توسعه ای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حمل و نقل می دهد .

بندر امام خمینی (ره) در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش ، اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد . این بندر در سال 1390 پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور ، هم اکنون با بالغ بر 11 هزار هکتار مساحت ، بزرگ ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می دهد .

 

  

 
بندر ماهواره ای

ویژگی های بندر

 

  • نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور
  • کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی
  • بهره مند از پتانسیل های مناسب پسکرانه ای جاده ای ، ریلی و هوایی
  • اتصال به شبکه راه های اصلی ترانزیتی و راه آهن سراسری کشور
  • نزدیکی به فرودگاه های ماهشهر ، آبادان و اهواز در فواصل 18 ، 100 و 110 کیلومتری
  • مناسب ترین بندر کشور جهت ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • برخورداری از پتانسیل های لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا
  • نقش موثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور
  • وجود ترمینال های اختصاصی ، کانتینری ، عمومی ، فرآورده های نفتی و مواد معدنی
  • قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتی های با ظرفیت 150 هزار تن
  • بهره مندی از تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع و ایمن  به کشتی و کالا
  • برخورداری از سیستم تک پنجره (Single Window) به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتری
  • برخورداری از سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) و سیستم بین المللی امنیت اطلاعات (ISMS)
  • سیستم پرداخت الکترونیک از طریق سیستم (PSPOS)
  • برخورداری از سامانه هوشمند حواله ی الکترونیکی کامیون (ETT)